هادی مونسی طوسی؛ نوراله محمدی؛ فاطمه بیتا
چکیده
اضطراب عملکرد موسیقی1 نگرانی بارز و مستمر نوازنـده ابزار موسیقی در مورد عملکردش می باشد . ایـن اضـطراب در چارچوب ترکیبـی از نشـانگان عـاطفی، شـناختی، جسـمانی و رفتاری بروز می کند . ھدف از این پژوھش ، بررسی اعتبـار و روایی پرسشنامھی اضطراب عملکرد موسیقی ( دیانا تی کنـی2 ، 2006 ) در نمونھی ایرانی بود . روش مـورد اسـتفاده در ایـن تحقیق توصیفی-پیمایشی ...
بیشتر
اضطراب عملکرد موسیقی1 نگرانی بارز و مستمر نوازنـده ابزار موسیقی در مورد عملکردش می باشد . ایـن اضـطراب در چارچوب ترکیبـی از نشـانگان عـاطفی، شـناختی، جسـمانی و رفتاری بروز می کند . ھدف از این پژوھش ، بررسی اعتبـار و روایی پرسشنامھی اضطراب عملکرد موسیقی ( دیانا تی کنـی2 ، 2006 ) در نمونھی ایرانی بود . روش مـورد اسـتفاده در ایـن تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع ھمبستگی بود . در مجموع 450 نفر از نوازندگان سـاکن شـھر ھای شـیراز و مشـھد در ایـن پژوھش، شرکت داشتند . آنھا بھ پرسشنامھی اضـطراب عملکـرد موسیقی و پرسشنامھی اضطراب حالت-صفت اشـپیل برگـر پاسـخ دادند . روش ھایی کـھ بـھ منظـور بررسـی روایـی و پایـایی پرسشنامھ اضطراب عملکرد موسیقی مورد استفاده قرار گرفـت شامل روایی ھمگرا ، ھمسانی درونی و تحلیل عاملی بودنـد . نھایتا، نتایج نشان دادکھ ھمسانی درونی در شـاخص آلفـای کرونباخ ، 82 /0 محاسبھ گردید . ھم چنین روایـی ھمزمـان ایـن پرسشنامھ با پرسشنامھی اضطراب حالت-صفت اشـپیل برگـر 16 /0 برآورد گردید . نتایج تحیلی عاملی نیز نشان داد کھ ایـن پرسشنامھ از دو عامل تشکیل شده است کـھ 14 /35 از واریـانس را تبیین می کند . این دو عامل اضطراب عملکرد یـا تغییـر توجھ و فراخوان ھای اضطراب نام دارند . نظر بھ این نتایج پژوھش از روایی و پایـایی پرسشـنامھ ی مذکور در میان نمونھ ی ایرانی حمایت می کنـد و از اینـرو پرسشنامھ ی اضطراب عملکرد موسیقی متعلق بھ دیانا تی کنی (2006 ) قابل استفاده در میان جامعھ ایرانی است . واژه ھــای کلیــدی : اضــطراب عملکــردی، پرسشــنامھ اضــطراب عملکردی موسیقی، روایی ، پایایی ، تحلیل عاملی